Astrid, hoe lang werk je al als huisarts?

‘’Ik ben in 2009 afgestudeerd in Leiden en heb daarna mijn eigen praktijk ‘Huisartsenpraktijk Dumont’ opgericht in het pittoreske dorpje Nootdorp bij Den Haag. Het is een hele fijne locatie, ook dicht bij de randstad. Ik werk dus al meer dan tien jaar als huisarts.’’

Wat vind je het leukste aan je werk?

‘’Het menselijke en laagdrempelige contact. Ik vind het heel mooi dat ik in mijn functie iets kan betekenen voor mensen. Ik ben ook wel een mensenmens: ik houd van het contact met mensen in elk opzicht.’’

Sinds wanneer werk je met Ksyos?

‘’Ik werk al zeven jaar met Ksyos Dermatologie. Ik kende Ksyos destijds al via beurzen en events. Op een gegeven moment startten we op de praktijk met Ksyos Dermatologie, toen heette dit nog TeleDermatologie. Hierna hebben we ook nog een tijdje gebruikgemaakt van Ksyos Dermatoscopie. Dit gebruiken we nu helaas wat minder vaak.
We werken ook met Ksyos Slaap en Cardiologie.  Zo hebben we een ECG apparaat, een slaaprecorder en een holter op de praktijk. In coronatijd was/is dit ideaal. We konden op deze manier toch veel patiënten helpen, zonder dat ze naar de praktijk hoefden te komen. Tevens droegen we hiermee bij aan het voorkomen van besmettingen. Veel patiënten durfden ook helemaal niet langs te komen, want ze waren heel bang. Sinds corona maken we ook gebruik van het Dermatologie thuisconsult, super fijn!’’

Wat is het grootste voordeel van het Dermatologie thuisconsult voor zowel de huisarts als de patiënt?

‘’Zorg op afstand is makkelijker. Als ik op visite ging bij oude mensen, keek ik standaard thuis alvast naar de huidfoto’s. Het was dus altijd al een belangrijk onderdeel van mijn werkwijze. Andere voordelen zijn tijdbesparing en het feit dat ik eenvoudig advies kan vragen aan de specialist als ik er even niet uit kom of twijfel. Het is voor mij een enorme verbetering. Dankzij het Dermatologie thuisconsult heb ik meer regie gekregen over mijn tijdsindeling. Ik bekijk de foto’s van de patiënt wanneer ík tijd heb, in plaats van andersom. Dit werkt veel sneller. Normaal gesproken moeten patiënten zich ook nog aan-en uitkleden op het spreekuur. Het scheelt dus ook tijd op mijn spreekuur, waardoor ik meer patiënten op een dag kan zien. Daarnaast vind ik het gebruiksgemak van het consult heel prettig.
Voor de patiënt is het heel fijn dat hij meteen terecht kan bij ons en een snelle diagnose krijgt. Ook is het voor patiënten die pijn hebben (door hun wond) prettig dat ze niet helemaal naar ons toe hoeven te komen.’’

''De grootste voordelen van het Dermatologie thuisconsult zijn tijdbesparing en het feit dat ik eenvoudig advies kan vragen aan de specialist als ik er even niet uit kom.''
Huisarts Astrid Dumont

Wat zijn de reacties van patiënten?

‘Over het algemeen zijn ze heel tevreden. Mensen waren in het begin van de pandemie bang om naar de praktijk te komen. Dankzij het thuisconsult konden ze gelukkig toch geholpen worden. Daar waren ze blij mee. Sommige patiënten moeten wel even wennen aan het digitale aspect. Ik merk ook dat een aantal patiënten alsnog voor de zekerheid fysiek willen langskomen om hun huidklacht te laten checken. Dat vind ik ook niet zo gek. Stel, je hebt een moedervlek die er anders uitziet; dan wil je toch even gerust worden gesteld.’’

Hoe verloopt het contact met de dermatologen?

‘’De specialisten in Delft zijn meestal heel snel en adequaat. Dezelfde dag of de dag erna krijg ik vaak al antwoord! Tijdens de pandemie merkte ik ook dat veel specialisten voorafgaand aan het bezoek van de patiënt alvast een foto wilden zien van de huidaandoening. Dus op die manier wordt het consult eigenlijk ingezet als een triage moment. Dat vind ik mooi om te zien.’’

''Voor patiënten die pijn hebben (door hun wond) is het prettig dat ze niet helemaal naar ons toe hoeven te komen.’’

Hoe zie jij de toekomst van de dermatologische zorg in Nederland met in het bijzonder de rol die de huisarts daarin speelt?

‘’Ik hoop dat digitale zorg met betrekking tot dermatologie toeneemt en dat dermatoscopie meer ingezet gaat worden. Dit is nu een beetje op de achtergrond gebleven. Ik merk dat ook ik het te weinig gebruik, terwijl het zo handig is. Ook door vergrijzing (toename van zorg) is digitale zorg een mooie oplossing. Zo kunnen minder mobiele mensen ook snel de juiste zorg krijgen. Wel moeten we oppassen dat de huisarts niet overbelast wordt, want het is nu al heel druk.
Ik hoop dat we in de toekomst via een persoonlijke gezondheidsomgeving gaan communiceren. Ik zie het dan voor me dat de patiënt zelf een verzoek zet in zijn PGO en dat ik hem digitaal verwijs naar de specialist of de huidklacht zelf beoordeel. Patiënten willen steeds meer regie en controle houden over hun gezondheid, dus ik denk dat het mooi is als we hiernaartoe werken. Ik denk dat we ook niet anders kunnen dan digitaler te werken. Het is de toekomst.’’