-
Wat is tweestapsverificatie?
Met tweestapsverificatie (2FA) voegt Ksyos naast je wachtwoord een extra beveiliging toe aan je account. Dit doen we middels een code op je telefoon via een verificatieapp. De code is een eenmalig wachtwoord dat je invult na je gebruikersnaam en wachtwoord. Hiermee zorgen we ervoor dat alleen jij bij de (medische) gegevens in Ksyos kunt en is het moeilijker voor kwaadwillenden om toegang te krijgen tot jouw account.
-
Waarom moet ik tweestapsverificatie instellen voor Ksyos?
Tweestapsverificatie is veiliger dan het gebruik van een gebruikersnaam en wachtwoord doordat er een extra gegeven wordt gevraagd. Hiermee verhogen we de toegangsbeveiliging van het platform, zodat alleen geautoriseerde gebruikers toegang hebben tot de vertrouwelijke (medische) gegevens in Ksyos. Als een NEN en ISO gecertificeerde zorginstelling zijn wij verplicht om de vertrouwelijkheid, beschikbaarheid en integriteit van informatie binnen onze organisatie zeker te stellen en te waarborgen. De tweestapsverificatie is ook vanuit de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) als een minimumeis gesteld om van een goede beveiliging te kunnen spreken.
-
Hoe activeer ik tweestapsverificatie?
Ben je ingelogd in het Ksyos platform? Klik rechtsboven op je naam om het menu te openen en kies Profiel. In het menu aan de linkerkant van de pagina kies je voor Beveiliging. Stel hier de tweestapsverificatie in.
-
Hoe wijzig ik mijn tweestapsverificatie methode?
Ben je ingelogd in het Ksyos platform? Klik rechtsboven op je naam om het menu te openen en kies Profiel. In het menu aan de linkerkant van de pagina kies je voor Beveiliging. Wijzig hier je methode voor tweestapsverificatie.
-
Ik heb nog geen 2FA ingesteld, hoe kan ik inloggen in mijn account?
Inloggen met 2FA is verplicht. Heb je dit nog niet ingesteld? Stuur dan een e-mail naar info@ksyos.nl vanuit het e-mailadres dat gekoppeld is aan jouw Ksyos account. Vermeld hierin je naam en de organisatie(s) waarin je werkzaam bent. Je ontvangt op werkdagen binnen vier uur een activeringslink per e-mail om 2FA in te stellen. Let op: de activatiemail is 24 uur geldig.
-
Kan ik zonder tweestapverificatie bij Ksyos inloggen?
Nee. Vanaf 1 november 2021 is inloggen met tweestapsverificatie verplicht. Hiermee verhogen we de toegangsbeveiliging van het Ksyos platform, zodat alleen geautoriseerde gebruikers toegang hebben tot de vertrouwelijke (medische) gegevens. Als NEN en ISO gecertificeerde zorginstelling zijn wij verplicht om de vertrouwelijkheid, beschikbaarheid en integriteit van informatie binnen onze organisatie zeker te stellen en te waarborgen. De tweestapsverificatie is ook vanuit de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) als een minimum eis gesteld om van een goede beveiliging te kunnen spreken. Voorzie je problemen of ben je niet tevreden over het gebruik van een verificatieapp op jouw werkplek? Stuur een mailtje naar info@ksyos.nl of bel naar 020-600 00 60. We helpen je graag om het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen.
-
Welke verificatieapps kan ik gebruiken?
Je kunt in principe alle gangbare verificatieapps in de App of PlayStore gebruiken. Wij raden de Google Authenticator (download voor Apple/IOS of voor Android) en de Microsoft Authenticator aan (download voor Apple/IOS of voor Android).
Hulp of advies nodig? Onze Servicedesk helpt je graag. We zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur op +31 (0) 020 600 00 60.
-
Ik ben mijn telefoon of code kwijt
Heb je een nieuwe telefoon en kun je de oude niet meer gebruiken? Of heb je de app voor de verificatiecode niet meer op je telefoon? Dan moet de tweestapsverificatie voor je account gereset worden. Onze Servicedesk helpt je hier graag bij. We zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur op +31 (0) 020 600 00 60.
-
Mijn code is ongeldig
Dit kan verschillende oorzaken hebben:
- Zorg dat je de verificatiecode invoert die bij jouw account hoort. Je ziet in de app bij het juiste account ‘Ksyos’ staan met jouw e-mailadres.
- De token is tijdgebonden. In de app wordt elke 30 seconden een nieuwe code gegenereerd. Zorg dat je de code invoert die op dat moment in de verificatieapp staat.
Lukt het inloggen nog steeds niet? Bel onze Servicedesk op +31 (0) 020 600 00 60 (op werkdagen bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur).
-
Ik heb een nieuwe telefoon, wat nu?
Gebruik je de Google Authenticator als verificatieapp? Dan kun je reeds gekoppelde accounts overzetten van je oude naar je nieuwe telefoon.
- Zorg dat je op beide telefoons de meest recente versie van de app hebt geïnstalleerd.
- Open de Google Authenticator app op je nieuwe telefoon. Klik onderaan op Bestaande accounts importeren.
- Open de Google Authenticator app op je oude telefoon. Zoek Accounts exporteren in het menu en volg de instructies om door te gaan.
- Is het gelukt? Dan krijg je een QR-code te zien op je oude telefoon.
- Open de Google Authenticator op je nieuwe telefoon. Klik onderaan op Bestaande accounts importeren.
- QR-code gescand? Het overzetten is geslaagd en je kunt met je nieuwe telefoon weer bij je account.
-
Ik heb geen telefoon (die ik voor mijn werk wil gebruiken)
Kun je geen gebruik maken van een verificatieapp op je smartphone? We bieden als alternatieve methode een hardware token aan. Bestel deze kosteloos via het bestelformulier.
-
Ik log altijd in via het HIS of OptoConnect. Heb ik dan tweestapsverificatie nodig?
Als je via het Huisarts Informatie Systeem (HIS) inlogt kun je direct naar Ksyos zoals je gewend bent. Het is wel verplicht de tweestapsverificatie in te stellen voor het geval je buiten het HIS om inlogt bij Ksyos. In dat geval heb je wel een verificatiecode nodig.
-
Ik deel een account met een collega
Een gedeeld account is vanwege de AVG privacywetgeving niet wenselijk. Je kunt een account aanvragen via dit formulier.
-
Ik kan de QR code niet scannen in de verificatieapp
De camera van je telefoon kan de code niet scannen als je de telefoon niet recht vasthoudt of te dicht bij of te ver weg houdt. Je kunt de code ook handmatig invullen. Klik hiervoor op Handmatig in de verificatieapp invullen en vul de geheime sleutel in de verificatieapp in.
-
Wat moet ik doen als mijn hardware token kwijt of gestolen is?
Neem zo snel mogelijk contact op met onze Servicedesk. We zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur op +31 (0) 020 600 00 60.
Is je telefoon kapot of kwijt en kun je deze dus niet meer gebruiken? Neem dan contact op met onze klantenservice.
-
Kan ik ook SMS/e-mail gebruiken als verificatiemethode?
Nee. Het is niet mogelijk om SMS of e-mail te gebruiken als verificatiemethode. Vanuit veiligheidsoverwegingen hebben we gekozen voor een verificatieapp of hardware token. Hiermee zorgen we ervoor dat alleen jij bij de (medische) gegevens in Ksyos kunt.