Mulder werkt als somnoloog en KNO-arts in Spijkenisse Medisch Centrum, en bij digitaal ziekenhuis Ksyos. ‘In het ziekenhuis zie ik geregeld patiënten van wie ik denk: die hadden hier niet hoeven zijn. Om de simpele reden dat er niets bijzonders aan de hand is. Vooropgesteld: dat neem ik niemand kwalijk, zeker de audicien niet. Maar we moeten ziekenhuisbezoeken wel tot een minimum beperken. De capaciteit in het ziekenhuis is eindig, en de tocht naar een consult is soms best belastend voor patiënten en hun omgeving. Mensen met gehoorklachten zijn vaak al wat ouder, en dan kan het een uitdaging zijn om zelfstandig naar het ziekenhuis te komen.’

Diagnostische onzekerheid
Mulder ziet twee redenen waarom audiciens hun cliënt toch adviseren een doorverwijzing bij hun huisarts te vragen. ‘De eerste reden is diagnostische onzekerheid. Vaak is het simpel. Is er sprake van overdadig oorsmeer? Of zie je grote afwijkingen aan het trommelvlies? Dan is een bezoekje aan de arts op zijn plek. Maar je kunt ook twijfelen. Want wat ís een grote afwijking aan het trommelvlies? En die witte afwijking, is die regulier, of duidt het op een cholosteatoom of tympanosclerose? Dat laatste wil je wel uitsluiten. En bij twijfel is de afspraak: doorverwijzen.’
Makkelijkere manier
Die afspraak is vastgelegd het NOAH-protocol. Dat is ook meteen de tweede reden voor onnodige doorverwijzingen die Mulder ziet. ‘In het Nationaal Overleg Audiologische Hulpmiddelen hebben we afgesproken dat audiciens niet altijd zonder tussenkomst van een KNO-arts nieuwe hoortoestellen mogen verkopen. Bijvoorbeeld bij grote veranderingen in het gehoor. Vaak is dat goed, soms is het een formaliteit waarvan je zou willen dat er een makkelijker manier was dan een fysiek consult. Vooral als je éigenlijk denkt dat het wel goed zit, maar je door de regels gedwongen voelt toch door te verwijzen.’
Snel zekerheid
Dan biedt het digitale consult van Ksyos uitkomst. ‘Patiënten hoeven dan niet naar het ziekenhuis. Als audicien vul je met je cliënt een gestandaardiseerde vragenlijst in. Die stuur je samen met bijvoorbeeld het audiogram en de otoscopie naar de KNO-arts van Ksyos. Wij geven er dan binnen een paar werkdagen een klap op. In de meeste gevallen zie ik dat de audicien het al goed ingeschat had. Dan kan een cliënt dus meteen nieuwe hoortoestellen aanschaffen, en worden die ook nog vergoed. In sommige gevallen deel ik de inschatting van de audicien niet. Dan kunnen we alsnog een afspraak in het ziekenhuis maken. En dan weten we in ieder geval zeker dat die niet voor niets is.’

Meld je aan voor de webinar!
Op woensdag 12 februari om 19.30 uur organiseert Ksyos een webinar over gehoorzorg, met extra focus op otosclerose en tympanosclerose. KNO-arts Jeroen Mulder en audicien Mirjam Griffioen bespreken de herkenning en behandeling van verschillende aandoeningen en de samenwerking tussen KNO-arts en audicien. De accreditatie voor deze webinar is aangevraagd voor audiciens.
Meer weten over Ksyos Audiologie?
Klik op onderstaande button voor meer informatie over Ksyos Audiologie of om je aan te melden als audicien.