Mede door de vergrijzing hebben steeds meer mensen zorg nodig. Tegelijkertijd verschuiven er taken van de tweede naar de goedkopere eerste lijn en slinkt de beroepsbevolking. Als gevolg daarvan neemt de druk op de huisartsenpraktijk toe. Door de inzet van telemedicine die naadloos aansluit op het zorgproces in de huisartsenpraktijk, kunnen meer mensen worden geholpen. Fijn voor patiënten, want zij hebben geen wachttijd bij het ziekenhuis, hoeven niet op en neer naar de poli en kunnen wel rekenen op de beste zorg. Om dit te realiseren, werken marktleiders PharmaPartners Huisartsenzorg – de leverancier van Medicom – en Ksyos intensief samen.
Direct vanuit het dossier
De basis voor goede, efficiënte zorg in het belang van de patiënt is een goede samenwerking tussen de zorgverleners rondom de patiënt in de regio. Om dit te ondersteunen, stelt PharmaPartners Huisartsenzorg de koppeling naar Ksyos standaard beschikbaar voor alle Medicom-gebruikers. Praktisch betekent dit dat huisartsen vanuit het patiëntendossier met één druk op de knop kunnen starten met een verwijzing of consult. “De Professionele Samenvatting die landelijk als standaard geldt voor het uitwisselen van informatie tussen huisarts en specialist, wordt automatisch gevuld vanuit Medicom”, vertelt Rob Schijven, teamlead Data Delivery & BI bij PharmaPartners Huisartsenzorg. “De huisarts hoeft dus niets over te tikken, maar kan de informatie wel bewerken en bijvoorbeeld voor de verwijzing irrelevante informatie verwijderen.”
Om gebruik te kunnen maken van het teleconsult sluiten huisartsen een overeenkomst af met Ksyos. Wanneer dit nog niet is gebeurd, wordt bij het aanklikken van de koppeling automatisch de mogelijkheid aangeboden om dit alsnog te doen.
Informatierijk
“Ksyos heeft koppelingen met alle huisartsinformatiesystemen, maar in Medicom is de koppeling wel heel gebruiksvriendelijk uitgevoerd”, zegt Peter Lamers, chief technical officer bij Ksyos. “Door het automatisch toevoegen van informatie uit het patiëntendossier is het consult of de verwijzing heel compleet. Op basis daarvan kan de specialist beter en sneller een diagnose stellen. Daar profiteert de patiënt van.”
Het retourbericht van de specialist komt direct binnen in Medicom. Nu nog in de vorm van platte tekst, maar dat gaat veranderen, vertelt Rob Schijven. “Door gebruik te maken van de nieuwe, internationale communicatiestandaard HL7 FHIR, kunnen ook pdf’s en foto’s worden meegestuurd. Dat is een van de vervolgstappen die we samen met Ksyos gaan zetten.”